torstai 8. marraskuuta 2012

Öljyä tukkaan

Luin pari päivää sitten Saara Sarvaksen blogista Cutrin Premium Oil Treatmentistä, ja koska Saara tuotetta kovasti kehui, kävin saman tien hakemassa sitä itselleni putelin. Hiusöljythän ovat olleet hiustenhoidon kuuminta hottia nyt jo parin vuoden ajan, ja jokaisella itseään kunnioittavalla (ja asiakkaiden rahoista kiinnostuneella) hiustuotevalmistajalla on nykyään oma hiusöljynsä.

Olen aikaisemmin kokeillut Moroccan Oilia, joka taitaa olla the hiusöljy ainakin siinä mielessä, että se luultavasti käynnisti koko hiusöljybuumin. Minuun ja minun tukkaani, joka on kosteuttava janoava ja helposti pörröiseksi menevä, se ei kuitenkaan tehnyt ihmeempää vaikutusta. Olen myös kokeillut joitakin "oikeita" öljyjä, mutta niiden käyttö on pitänyt rajoittaa lähinnä juuri ennen pesua tehtyyn hoitoon, sillä lopputulos on ollut todella lähmäinen.

Lopullisesti kiinnostukseni hiusöljyjä kohtaan sammui, kun luin Lazy Dynamiten blogista, että hiusöljythän ovat oikeasti pääasiassa silikoneja. Osassa voi olla hiukan öljyäkin mukana, joissakin sitä on vain nimeksi. Ei siinä sinänsä mitään, silikonithan ovat monille (minä mukaan lukien) paras ja usein ainoa tapa saada tukka näyttämään sileältä. Mutta minua vaan alkoi ärsyttää, että hiusöljyjä myydään sillä, että ne muka hoitaisivat tukkaa ja parantaisivat jotenkin oleellisesti hiusten kuntoa. Minun käsitykseni kun on, että silikoni on meikkiä, laittoi sitä sitten tukkaan tai naamaan. Eli hyvä keksintö kaunista pintaa haluaville, mutta ei silikoneilla mitään hoitavia ominaisuuksia ole tai ainakin ne ovat vähäisiä. Saa toki korjata, jos olen väärässä.

Ilmeisesti aika oli nyt kuitenkin kypsä uudelle kokeilulle. Ainakin tällä kertaa olin tietoinen, mitä todennäköisesti ostan, vaikken inciin (INCI on lyhenne sanoista International Nomenclature Cosmetic Ingredient. INCI tarkoittaa nimikkeistöä ja merkintätapaa, jolla kosmetiikan ainesosat merkitään pakkauksiin. Suom. huom.) ennen ostopäätöstä tutustunutkaan. Niin Cutrin Premium Oil Treatment (se "for fine and normal color treated hair" -versio) saapui kotiini.


Ja täytyy kyllä sanoa, että lyhyen tuttavuutemme perusteella olen ihastunut. Olen toistaiseksi käyttänyt tuotetta aika varovaisesti (eli pieniä määriä), kun olen varonut sitä lähmäisyyttä (siis sitä, kun öljy tekee juuri pestyn tukan sen näköiseksi, että olen ollut viikon yötä päivää pipo päässä eikä tukkaa ole kertaakaan pesty). Silti lopputulos on ollut pehmeä, sileä ja hyväkuntoisen näköinen tukka.

Siitä, tekeekö tämä tukan kunnolle oikeasti jotain, en osaa sanoa, sillä kun nyt tutustuin tuotteen inci-listaan, selvisi, että tämänkin teho perustuu pääasiassa silikoneihin. Tässä inci lyhykäisyydessään: cyclopentasiloxane, dimethiconol, rosa moschata oil, argania spinosa kernel oil, parfum, CI 47000, CI 261000.

Eli vaikka kaksi ensimmäistä ainesosaa onkin silikoneja, ainakin tässä sentään on öljyjä ja vielä niitä, joita paketissa luvataan eli argan- ja ruusunmarjaöljyä. Incihaku-palvelun mukaan Rosa Moschata Oil on villiruusun, Rosa moschata, Rosaceae, marjoista saatava öljy, joka koostuu pääasiassa rasvahappojen glyserideistä. Arganöljyä taas saadaan arganpuun pähkinöistä ja se on myös öljy, jota Moroccan Oil -tuotteissa käytetään.

Uskon kyllä, että tämä jää minulla vakituiseen käyttöön. Oman putelini ostin muuten Stockmannin kampaamotuotepuolelta, hintaa taisi olla noin 25 euroa, ja pullossa on tavaraa 100 ml. Kuulemma myös Sokokselta tätä löytyy. Ja varmaan muualtakin, missä myydään kampaamotuotteita.

Onko teillä kokemuksia hiusöljyistä? Oletteko tykänneet?

6 kommenttia:

  1. Bonacure Oil Miracle öljyä oon käyttänyt tovin. Enpä ole tuohon inciin tarkemmin tutustunut, mutta taisi olla argan-öljy se "juttu". Silikonisisällöstä en tiennytkään, mutta veikkailenpa tuonkin sitä sisältävän, koska tosiaankin muotoillessa (fööni, rauta, kiharrin) jättää hiuksen pinnan kivan siloiseksi, mutta mitään perustavanlaatuista hiusten kunnon parantumista en oo huomannut.

    Ja silikonihan selittäisi myös semmoisen inhan jutun, että hiuspohja on ollut vähän huonossa kunnossa :( Eli sinnehän onkin voinut sitten pakkautua tuota silikonia, vaikka latvoihin ja pituuksiin sitä vain laitankin. Monet silikonipohjaiset muotoilujutut kun ainakin mulla tuntuu aika nopsaan päänahassa... Noh täytynee ottaa syväpuhdistusshamppoo käyttöön ;) Briteistä pitäisi pian tulla tuota kuulua Moroccaniakin. Mielenkiinnolla testaan, onko eroa. Argan-pohjainenhan sekin on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, silikonihan on aika kiistelty aine kosmetiikkamaailmassa. Joidenkin mielestä silikonit tukkivat ihoa, aiheuttavat ihoärsytystä, pahentavat aknea ja kerrostuvat hiuksiin, ja toisten mielestä niissä ei ole mitään pahaa. Mutta siis kulkeutuuhan se silikoni hiusten latvoista päänahkaan esim. nukkuessa, ellei tukkaa sitten pese aina ennen nukkumaanmenoa. Silikoniahan on myös tosi monissa shampoissa ja hoitoaineissa, koska se silottaa hiusta niin tehokkaasti. Mulla ei itsellä ole silikoni ärsyttänyt päänahkaa, mutta kasvojen ihoa kyllä. Tai niin ainakin epäilen, vaikka eivät sitten taas kaikki silikonipitoiset tuotteet sitä tee. Että ota siitä nyt selvää. :-)

      Poista
  2. täytyy kokeilla tukassakin öljyä!

    itse olen ollut ihastunut pitkään tähän vartalon puhdistusöljyyn. pesee tehokkaasti, eikä suihkun jälkeen tarvitse paljoa rasvailla:

    http://www.dermoshop.com/fi/products/3039-suihku-ja-kylpyoljy?r=/for/body/clean

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitos vinkistä, mä olenkin juuri tutkaillut Dermoshopin sivuja, jos tilaisi sieltä jotain. Täytyy ottaa tuokin kokeiluun, kuulostaa hyvältä talvituotteelta! Mä tykkään öljyistä myös kasvojen puhdistuksessa, kaksoispuhdistuksen ensimmäisenä vaiheena, ja kynsien hoidossa. Niistä en luovu! :-)

      Poista
    2. mäkin käytän juuri tuota dermosilia. Olen niin laiska rasvailemaan kroppaani, joten tuo pelastaa kuivan ihoni, näppärä tuote, suosittelen lämpimästi. Pesen kroppani ensin normaalista, välillä kuorinta. sitten huuhtelun jälkeen hetki tuota öljyä, huuhtelu ja valmista!

      Poista
    3. Kuulostaapa kyllä tosi kätevältä tuo suihkuöljy! Tein ekan Dermosil-tilaukseni ennen joulua, mutta silloin en vielä tuota ostanut, kun tuli aika paljon kaikkea muuta. Täytyy kyllä ehdottomasti ensi kerralla tilata kokeiltavaksi.

      Poista

Kiitos kun kommentoit!