torstai 16. lokakuuta 2014

Roa-kuulumisia

Roaccutan-kuuriani on nyt takana reilut neljä viikkoa ja ajattelin tänään kertoa, mitä minulle ja iholleni kuuluu. Lyhyesti sen voisi tiivistää yhteen sanaan: hyvää! Ensimmäiset pari viikkoa ihoni reagoi kuten arvasinkin ja mistä lääkärikin oli vähän varoittanut eli pukkasi näppyä näpyn perään. Olin jo varautunut siihen, että tätä vaihetta voi kestää useampikin viikko. Parin viikon jälkeen tilanne alkoi kuitenkin selvästi rauhoittua ja nyt näppyjä ei ole enää juurikaan näkynyt ja jos joku on ilmestynyt, se on ollut pieni ja parantunut nopeasti.

Vähentyvien näppyjen lisäksi toinen suuri tai ehkä jopa vielä suurempi ihme on ollut se, että ihoni ei enää kiillä! Ja kuulkaa se tunne on aivan ihmeellinen! En muista, koska olisin vastaavaa kokenut. Ehkä en koskaan. Lisäksi muutos on tapahtunut minusta tosi nopeasti. Ennen ihoni kiiltely oli sitä tasoa, että kun aamulla meikkasin ja puuteroin huolellisesti, alkoi parhaassa tapauksessa iho kiiltää jo bussissa matkalla töihin. Nyt olen saattanut vähän painella paperilla kasvoja päivän aikana, mutta puuteripaperit ja puuteri ovat saaneet pysyä laukussa ja meikki on pysynyt siistinä iltaan asti. Ihmeellistä!

Totta kai kääntöpuolena on ihon kuivuminen. Ja kuten olin osannut odottaa, sen huomasi ensimmäisenä huulista. Muutos tapahtui minusta tosi nopeasti. Huuleni eivät (vielä ainakaan) halkeile tai kuoriudu ainakaan kovin paljon, mutta iho tuntuu entistä ohuemmalta ja huulirasvaa saa olla lisäämässä ihan koko ajan. Siis todellakin. Jatkuvasti. Lisäksi höttöisemmillä huulirasvoilla ei nyt tee oikeastaan mitään, vaan tarvitaan kunnon kamaa. Omat pelastajani tässä vaiheessa on ollut tämä kolmikko:

Clarinsin Eclat Minute, Elizabeth Ardenin Eight Hour Cream Lip Protectant ja Bevita R -huulivoide.

Elizabeth Ardenin Eight Hour Cream Lip Protectant on ollut holy grail -kamaa minulle jo vuosia. Yleensä se on ollut minulla käytössä talvisin ja yöaikaan. Onneksi sitä löytyi tämä purkki jemmasta, tämä on ollut kovassa käytössä.

Clarinsin Eclat Minute Instant Light Natural Lip Perfectorin ostin kesällä Tallinnan-reissulla, ja vaikka olen siihen tykästynyt jo aikaisemmin, on se nyt ollut todellinen pelastaja päiväkäytössä. Pitää huulet pehmoisina ja antaa kivasti kevyttä väriä. Tosin huulten ihon ohentumisen myötä huuleni ovat nyt myös punaisemmat kuin ennen, mikä minun tapauksessani ei ole huono juttu. ^_^ Huulet näyttävät yllättävän hyvältä vaikka niillä olisi pelkkää huulirasvaa. Mikä on kyllä erittäin hyvä juttu siinäkin mielessä, että näillä huulilla ei välttämättä paksua ja runsaspigmenttistä väriä viitsisi käyttää.

Apteekin Bevita R -huulivoiteen ostin apteekista samalla kun kävin hakemassa Isotretinoin-kuurini ja apteekin täti suositteli minulle tätä. Tämä on ihan kelpo huulivoide, josta tykkäsin varsinkin alkuun. Tämän koostumus on aika ohutta ja voidemaista, mutta silti tämä tuntuu tehoavan kohtuullisen hyvin ja pitävän huulet pehmeinä. Parin viikon käytön jälkeen tämä alkoi kuitenkin maistua aika oudolta, joten nyt tämän käyttö on jäänyt vähemmälle. Outo juttu sinänsä, miten maku muuttuu noin lyhyessä ajassa.


Ihonhoitorutiinitkin on saanut laittaa uusiksi. Vanha putsarisuosikkinii Estee Lauderin Percfectly Clean on jo liian tujua tavaraa ja on saanut jäädä kaappiin. Aamuisin käytän nyt pelkästään puhdistusöljyä ja iltaisin sen lisäksi joko Mádaran vaahtoputsaria tai jemmoistani löytynyttä Lumenen Radiant Touch -puhdistusvoidetta (kerrankin hyötyä tästä kosmetiikan hamstraamisesta, kun kaapeista löytyy vaikka ja mitä ^_^). Myös kosteutusta on saanut lisätä roimasti.

Mutta kaiken kaikkiaan ainakin toistaiseksi on mennyt todella hyvin. Iho näyttää jo huimasti paremmalta ja toisaalta kuivuminen ei ole vielä mitenkään mahdotonta. Kaikenlaisen rasvaamisen määrää olen kyllä saanut lisätä ja paljon ja esimerkiksi käsivoidetta muistaa nyt lisätä monta kertaa päivässä. ^_^ Mutta ainakin vielä kaikki tuntuu tosi pieneltä siihen nähden, miten hyvältä iho jo nyt tuntuu ja näyttää.

Onko teillä kokemuksia Roaccutanista? Miten olette pärjänneet kuurin aikana? Tai mitä vinkkejä tai suosikkeja teillä ylipäätään on kuivan ihon taltuttamiseen?

Ihanaa torstai-iltaa ja hei kohtahan on viikonloppu! ^_^

2 kommenttia:

  1. Tätä on todella mielenkiintoista seurata! Muistan mikä ihmeellinen tunne oli itsellekin, kun iho ei enää killellyt. Jos kaikki meikkipohjasi ovat rasvoittuvalle iholle, saattaa sinulle tulla piankin tarve kosteuttavalle meikkipohjalle. Minulle ei ainakaan tule kuuloonkaan käyttää vanhoja mattaisia meikkipohjia, niitä on suorastaan kivuliasta käyttää. Jännää, kun kaikki puhuvat tuosta ihon ohenemisesta, kun itse en ole huomannut sellaista. Tai ehkä en vain huomaa sitä. :) Minulla on nyt uutena haasteena nämä kylmenevät ilmat. Joudun hölvätä huulirasvaa aivan taukoamatta, ja käsiin täytyy yöksi vetää paksu Nivea Creme-kerros.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! :-) Mä olen onneksi suosinut aiemminkin bb-voiteita, ja niistä mulla löytyy montakin aika hyvin kosteuttavaa vaihtoehtoa, joten ne toimivat ainakin toistaiseksi. Tavalliset meikkivoiteet olen jättänyt suosiolla kaappiin, niitä ei tee mieli edes kokeilla. Mutta saa nähdä, miten mineraalipohjien käytön kanssa käy. toistaiseksi olen voinut niitä vielä käyttää, mutta aika kuivalta ne helposti tuntuvat. Ja työpäiväksi mineraalipohja ei kyllä ole enää toimiva valinta, iho alkaa rapista viimeistään iltapäivällä kuivassa toimistossa. :-)

      En minäkään ole ihon ohenemista huomannut muusta kuin huulista, ne vain tuntuvat ohuemmilta. :-) Ja huulirasva pitää todellakin olla koko ajan lähellä, ilman ei pärjää! Käsien rasvailua minäkin olen saanut lisätä roimasti, ja kyllä kropankin rasvailussa saa olla tarkka, enää ei voi siinäkään yhtään lintsata. :-)

      Poista

Kiitos kun kommentoit!